« 090729 欧州で夏の火事 | Main | 090803元フィリピン大統領死去 »

090731 日本の電車に笑顔がいっぱい

09年7月31日の教材です。音声、語彙はこちらです。
www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/language/wordsinthenews/2009/07/090731_witn_japan_smile.shtml

1. タイトル
090731 日本の電車に笑顔がいっぱい
Smiles all around on Japan's trains

2. 概要
Commuters in Tokyo are being greeted with the friendliest of welcomes. Some of the busiest railway stations in the world have installed computerised 'smile scanners' to help employees deliver a better service. From Tokyo, here is our correspondent Roland Buerk:
東京の通勤者は最高に友好的な歓迎を受けている。世界で最も忙しい駅には、コンピューター化された笑顔スキャナーが設置され、従業員がよりよいサービスを提供できるよう助けている。

3. 記事
Tokyo has some of the busiest train stations in the world. But now passengers can be assured of a friendly welcome from staff no matter how hard-pressed they are thanks to technology.
東京には世界有数の忙しい駅が複数ある。しかし、今や乗客たちは、いかに追い詰めようとも、従業員らから友好的な歓迎を受けられるよう保証された。技術の賜物だ。

The computerised 'smile scanner' works by calculating the optimum curvature of the lips. Those with a low score are given words of advice, such as, 'you look to serious'.
The idea is that workers maintain their computer-approved grins throughout the day.
コンピューター化された「笑顔スキャナー」は、唇の最適な形を計算する。低スコアの従業員には、「まじめに見えます」などの助言が与えられる。
従業員たちに一日中コンピューターのお墨付きをもらった笑顔を維持させる、という着想だ。

Although the railway company says the smile scan system is not compulsory, all staff at the station have used it.
鉄道会社によると笑顔スキャンシステムは義務ではないが、駅の全自由業員は使用しなければならない。

TAICHI TAKAHASHI FROM KEIHIN EXPRESS RAILWAY: I don't think we've had that much opportunity to stare at our faces that closely and for that long to check our facial expressions. The employees say the scan has helped them check their facial expressions, which helped them communicate more effectively with the customers.
京浜急行電鉄の高橋氏
表情をチェックするために、自分の顔をじっくりと見る機会はあまりありません。笑顔スキャンは、表情の確認に役だっていて、お客様とコミュニケーションをとる上でも効果的だと職員たちは話しています。

So far the smile scanners have been installed at 15 train stations on the company's network, leaving grumpy workers with few places to hide.
これまでに京浜急行電鉄の15の駅で笑顔スキャナーは設置され、仏頂面の従業員の隠れ場所はほとんど残されていない。

雑感
これ、まじめなニュースなんですよね。 笑っちゃいけないんですよね。
サービス向上なら、転落柵の設置とか、もっと実のあることあるだろうに・・。
目が笑ってない「笑顔」は、かえってコワイと感じてしまいます。

« 090729 欧州で夏の火事 | Main | 090803元フィリピン大統領死去 »

英語」カテゴリの記事